Zbuduj unikatowy model słynnego myśliwca MIG-29 w skali 1:24.

Nowa kolekcja od De Agostini.

Zamów kolekcję na stronie http://bit.ly/airfightersMIG29, wykorzystując swój indywidualny kod MIG29PRO i otrzymaj wyjątkowe prezenty tylko dla prenumeratorów!

MiG-29 to sowiecki myśliwiec z okresu Zimnej Wojny, który okazał się konstrukcją ponadczasową. Choć od wprowadzenia go do służby minęło 40 lat, to wciąż przewyższa niektórymi parametrami o wiele młodsze maszyny. MiG-29 stał się symbolem polskich Sił Powietrznych. Stanowił ich trzon przez niemal dwie dekady.

Dzięki najnowszej kolekcji wydawnictwa De Agostini każdy może się stać właścicielem modelu tego kultowego myśliwca w skali 1:24. Wystarczy zamówić prenumeratę i część po części zacząć składać MiG-a u siebie w domu.

Gotowy model myśliwca MiG-29 ma imponujące rozmiary – prawie 71 cm długości i 46 cm rozpiętości skrzydeł. Wyposażony jest w ruchome elementy – otwieraną osłonę kabiny, chowane podwozie, ruchome powierzchnie sterowe. Działają także światła nawigacyjne i światło lądowania.

Więcej…

Dowódca 44 Bazy przekroczył nalot 3000 godzin.

Dowódca 44 Kaszubsko-Darłowskiej Bazy Lotnictwa Morskiego, kmdr pil. Andrzej Szczotka, osiągnął nalot życiowy 3000 godzin. Trzy tysięczną godzinę zakończył w trakcie lotu szkolnego samolotem Bryza, w dniu 20 listopada.

Komandor dypl. pil. Andrzej Szczotka jest absolwentem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie, w której w 1986 roku ukończył studia na kierunku pilotażu samolotu odrzutowego. Dwukrotnie studiował także w Akademii Marynarki Wojennej. W 2000 roku ukończył wyższe studia dowódczo – sztabowe, a w 2006 roku studia podyplomowe na kierunku zarządzanie i dowodzenie.

Służbę lotnika morskiego rozpoczął w 34. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, gdzie pod koniec 1986 roku został wyznaczony na stanowisko pilota. Następnie pełnił obowiązki starszego pilota, a od 1992 roku - dowódcy klucza. Po 4 latach dowodzenia kluczem został starszym nawigatorem w 1. Dywizjonie Lotniczym. Jednocześnie zaangażował się w organizację programu wymiany eskadr pomiędzy dywizjonem wyposażonym w samoloty MiG-21Bis i MiG-21UM a 2. Skrzydłem Lotnictwa Morskiego Niemiec, z Eggebeck, eksploatującym samoloty uderzeniowe Tornado. W ramach tego programu zrealizowano cykl wspólnych ćwiczeń polskich i niemieckich lotników morskich odbywających się zarówno w Gdyni jak i Eggebeck. Od 2001 roku pełnił obowiązki zastępcy dowódcy dywizjonu, a po jego przeformowaniu – zastępcy dowódcy 28. Puckiej Eskadry Lotniczej. W kwietniu 2004 roku trafił do Dowództwa BLMW, gdzie początkowo został wyznaczony na stanowisko szefa sekcji szkolenia lotniczego. Jeszcze w tym samym roku awansował do stopnia komandora porucznika i objął obowiązki szefa szkolenia brygady. Po kolejnych 4 latach służby został zastępcą dowódcy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jednocześnie został awansowany na stopień komandora. Pełniąc obowiązki na tym stanowisku wielokrotnie podejmował społeczne inicjatywy, między innymi na rzecz fundacji wspierających leczenie ciężko chorych dzieci. Koordynował również organizację transportu lotniczego zespołów medycznych z organami do przeszczepu, realizowanego w ramach tak zwanej akcji „Serce”. W marcu 2015 roku, zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej, objął obowiązki dowódcy 44. Kaszubsko – Darłowskiej Bazy Lotnictwa Morskiego.

Komandor pil. Szczotka latał na samolotach TS-11 Iskra, SB Lim-2, Lim-5, I-22 oraz na śmigłowcu Mi-2. Ponad tysiąc godzin w powietrzu spędził za sterami Mig-21Bis, Mig-21UM. Obecnie jest pilotem klasy mistrzowskiej samolotów An-28 Bryza. W trakcie służby był wielokrotnie wyróżniany, w tym: Lotniczym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę, Złotym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Złotym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, statuetką „Ikara” oraz dwukrotnie tytułem honorowym „Zasłużony Pilot Wojskowy”.

Źródło informacji i zdjęć: Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej