Zbuduj unikatowy model słynnego myśliwca MIG-29 w skali 1:24.

Nowa kolekcja od De Agostini.

Zamów kolekcję na stronie http://bit.ly/airfightersMIG29, wykorzystując swój indywidualny kod MIG29PRO i otrzymaj wyjątkowe prezenty tylko dla prenumeratorów!

MiG-29 to sowiecki myśliwiec z okresu Zimnej Wojny, który okazał się konstrukcją ponadczasową. Choć od wprowadzenia go do służby minęło 40 lat, to wciąż przewyższa niektórymi parametrami o wiele młodsze maszyny. MiG-29 stał się symbolem polskich Sił Powietrznych. Stanowił ich trzon przez niemal dwie dekady.

Dzięki najnowszej kolekcji wydawnictwa De Agostini każdy może się stać właścicielem modelu tego kultowego myśliwca w skali 1:24. Wystarczy zamówić prenumeratę i część po części zacząć składać MiG-a u siebie w domu.

Gotowy model myśliwca MiG-29 ma imponujące rozmiary – prawie 71 cm długości i 46 cm rozpiętości skrzydeł. Wyposażony jest w ruchome elementy – otwieraną osłonę kabiny, chowane podwozie, ruchome powierzchnie sterowe. Działają także światła nawigacyjne i światło lądowania.

Więcej…

4.SLSz: Kolejne pokolenie Bielików już w powietrzu

 
Z końcem kwietnia br. w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie rozpoczęło się szkolenie praktyczne drugiej w historii grupy podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej na samolotach M-346 Bielik.
 
 
Samolot M-346 Bielik jest jednym z najnowocześniejszych statków powietrznych eksploatowanych  przez Polskie Siły Powietrzne, co ma niebagatelny wpływ na proces szkolenia młodych pilotów wojskowych. Ten nowoczesny samolot szkolenia zaawansowanego, będący na wyposażeniu 41 BLSz w Dęblinie, umożliwia wykonie szerokiego spektrum misji - zadań lotniczych.

W tym roku grupa podchorążych zdobywających umiejętności pilotowania Bielika liczy sześć osób.  Podczas szkolenia naziemnego, które rozpoczęli w połowie marca, zapoznali się ze specyfiką samolotu M-346, jego możliwościami, procedurami wykonywania lotów, zasadami komunikacji radiowej oraz charakterystyką meteorologiczną lotniska.

 
W trakcie kilkumiesięcznego szkolenia praktycznego młodzi lotnicy szlifują kunszt pilotażu zaczynając od „prostych” elementów - lotów proceduralnych, a kończąc na skomplikowanych zadaniach, podczas których symuluje się użycie uzbrojenia powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia. Podchorążowie poznają podstawy nowoczesnej taktyki, wykorzystanie nowego uzbrojenia, w tym kierowanego. Ponadto, uczą się działać w skomplikowanym środowisku bojowym, gdzie oprócz pilotowania samolotu, istotne jest również zarządzanie informacją.
 
Nowoczesny system szkolenia AJT (Advanced Jet Trainer), na który składają się symulatory oraz najnowocześniejsza platforma szkolenia zaawansowanego, jaki funkcjonuje w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego umożliwia w optymalny sposób wyszkolić pilota wojskowego na potrzeby Polskich Sił Powietrznych.

Dzięki nowoczesnym symulatorom samolotu M-346, podchorążowie regularnie ćwiczą wszystkie czynności związane z lotem. Szczególnie pomocnym w przygotowaniu do lotów jest symulator sytuacji awaryjnych EPT (Emergency Procedure Trainer). Pozwala on przećwiczyć przyszłym lotnikom zachowanie w sytuacjach nagłych. Natomiast zadaniem kompleksowego symulatora lotu FMS (Full Mission Simulator) i symulatora zadań częściowych FTD (Flight Training Device) jest przygotowanie do wykonywania różnego rodzaju misji powietrznych. System symulacji taktycznej ETTS (Embedded Tactical Training System) umożliwia połączenie trenujących w nich pilotów w ramach jednej, wspólnej misji lub walki powietrznej, symulując uzbrojenie oraz zagrożenia z powietrza.

Przez cały okres szkolenia w 4 SLSz, młodzi piloci zdobędą i utrwalą umiejętności pilotowania samolotu odrzutowego w lotach z widocznością (VFR) oraz wykonywania lotów wyłącznie według wskazań przyrządów (IFR).

Praktyczne szkolenie grupy studentów wojskowych na Bielikach potrwa do końca listopada tego roku.
 

Źródło informacji: 4.SLSz
Tekst: por. Ewa Złotnicka / 4 SLSz
Zdjęcia: Urszula Krzemińska / 4 SLSz