AIRFIGHTERS.PL - aviation portal

7 Rajdowe Mistrzostwa Polski w Szymanowie.

W ten weekend we na Wrocławskim lotnisku aeroklubowym w Szymanowie odbyły się 7 Rajdowe Mistrzostwa Polski. O zasadach panujących na zawodach precyzyjnych pisałam w lipcu i teoretycznie na jego podstawie można wywnioskować na czym polegają zawody rajdowe. Jest jednak kilka „ale” i robią sporą różnice.

Po pierwsze w lataniu rajdowym biorą udział załogi dwuosobowe czyli pilot i nawigator. Zadania za to są takie same. Muszą lecieć po trasie (długość to ok 180 km), przelecieć nad punktami zwrotnymi gdzie jest mierzony czas (tolerancja czasowa jest taka sama jak w przypadku zawodów precyzyjnych czyli +/- 2 sekundy), odnaleźć zdjęcia i znaki, które wcześniej przygotowali organizatorzy oraz celnie wylądować (tu piloci wykonują maksymalnie 2 lądowania).

Każdą niedokładność lub błąd karana jest punktami karnymi i tak jak w precyzji wygrywa załoga z jak najmniejsza naliczona ilością punktów karnych. Załogi nie wiedzą gdzie polecą. Na krótko przed startem dostają kopertę w której jest instrukcja do rozwiązania i to na jej podstawie nawigator określa punkty zwrotne trasy. Jeżeli załoga blednie rozwiąże instrukcję, to ominie te punkty(a to tam jest mierzony czas) a także zdjęcia i znaki. Zdarza się, że na ziemi nie wystarczy czasu na przygotowanie się do lotu. Wtedy nawigator musi rysować mapę w niezbyt sprzyjających, turbulentnych warunkach panujących podczas lotu.

Samolot musi lecieć między punktami zwrotnymi jak najkrótsza drogą, czyli po prostej. Jeżeli wystąpi odchylenie od kursu trasy o więcej niż 90 stopni, choćby na kilka sekund to załoga dostaje punkty karne za tzw. Krążenie.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w instrukcji nakazany jest lot po łuku lub po obiekcie liniowym (to może być droga, kanał, rzeka, tory, linie wysokiego napięcia itd.). Samolot będąc nad punktem zwrotnym musi się zmieścić w bramce o szerokości 1 mili (1,8 km). Jeżeli zawodnicy miną bramkę nie mieszcząc się w niej to nie zostanie im naliczony czas przecięcia i dostana maksymalna kare. Bardzo ważnym narzędziem każdej załogi jest zegarek. To do niego zarówno zawodnicy jak i sędziowie będą odnosić wszystkie swoje czynności, zaczynając od otrzymania koperty z zadaniem, poprzez start samolotu, przecięcia bramek nad punktami zwrotnymi aż do oddania sprawozdania z lotu. W instrukcji podane są czasy przecięcia wszystkich punktów kontroli czasu (w przeciwieństwie do zawodów precyzyjnych, gdzie są także niejawne punkty kontroli czasu). Każda załoga posiada na swoim pokładzie loger, czyli GPS’a który co sekundę rejestruje pozycje samolotu w terenie. To dzięki niemu sędziowie są w stanie ocenić lot zawodników po wylądowaniu.

W kopercie przed startem załogi dostają 2 komplety zdjęć. Zdjęcia punktów zwrotnych oraz zdjęcia trasowe. Zdjęć i znaków trasowych mogą dostać maksymalnie 20, lecz liczba samych zdjęć nie może być mniejsza niż 15. Wszystkie te obiekty znajdują się na trasie więc tylko dokładny nawigacyjny lot umożliwia ich zidentyfikowanie a jak wiadomo, każde pominięcie lub błąd to punkty karne.

 

Ostatnim zadaniem jest lądowanie na celność z trasy, w którym oceniane jest przyziemienie podwozia głównego. Pas do lądowania jest podzielony na linię centralną (2 m) i sektory (5m) przed i za linią centralną. Zawodnicy dostają punkty karne za lądowanie poza linią centralną i za błędy przy przyziemieniu.

Ostatnią różnicą między zawodami precyzyjnymi a rajdowymi jest to, że w przypadku rajdowych, po locie zawodnicy muszą wypełnić sprawozdanie. To ono jest podstawą do oceny ich obserwacji a za późne oddanie tego sprawozdania także jest karane. W 7 Rajdowych Mistrzostwach Polski na najwyższym stopniu podium stanęli Janusz Darocha i Zbigniew Chrząszcz!

Na ogonie siedzieli im Krzysztof Skrętowicz i Jakub Klęczar i ostatecznie zajęli drugie miejsce.

 

Na ostatnim stopniu podium znaleźli się jeszcze Marcin i Joanna Skalik.

W konkurencji lądowań wciąż niezwyciężony jest tegoroczny Mistrz Świata Krzysztof Skrętowicz!

Drugie miejsce przypadło Michałowi i Marcinowi Wieczorkom a trzecia pozycja należy do Marcina i Asi Skalik.

 

Serdeczne gratulacje!

Tekst: Żaneta Banaśkiewicz

Zdjęcia: Kris Niewiadomski i Maciej Piotrowski