AIRFIGHTERS.PL - aviation portal

Airbus C295 w nowej roli cysterny powietrznej

Airbusa C295 w nowej roli cysterny powietrznej zapewnia dodatkową elastyczność temu taktycznemu samolotowi, dodatkowo zwiększając jego sprawdzoną wszechstronność i otwierając dodatkowe możliwości misji.

Airbus Defence and Space opracował wyjmowany zestaw do tankowania powietrze-powietrze (AAR) dla samolotów dwusilnikowych, w którym zastosowano wysuwany wąż o długości 100 stóp z „koszem” na końcu - umożliwiający transport paliwa do odbiornika samolot wyposażony w sondę. System zdalnego widzenia umożliwia członkom załogi na pokładzie tankowca C295 monitorowanie operacji tankowania z kabiny ładunkowej.

Ostatnie loty w celu przetestowania zestawu obejmowały należący do Airbusa C295, który zatankował C295 od hiszpańskich sił powietrznych, a także testy zbliżeniowe z C295 i szybkim samolotem myśliwskim - hiszpańskie siły powietrzne F-18.

Wyjmowany system tankowania w C295 - który waży 1500 kg. - składa się z maksymalnie trzech dodatkowych zbiorników paliwa, konsoli operatora i zespołu bębna na wąż. Dzięki temu C295 jest jeszcze bardziej wartościową platformą

„Klienci są coraz bardziej zainteresowani zakupem nie tylko samolotu, ale także wszechstronnej platformy, którą można wykorzystać do różnych misji” - wyjaśnił Martín Espinosa, kierownik techniczny Airbus Defence and Space Engineering odpowiedzialny za kampanię testową tankowania w powietrzu C295. „Rozwój możliwości tankowania powietrze-powietrze w C295 wpisuje się w tę strategiczną wizję.
Możliwość tankowania z powietrza w C295 byłaby bardzo cennym przedłużeniem misji dla klientów korzystających z C295. Tymi klientami są siły zbrojne obecnych i przyszłych operatorów C295 odpowiedzialnych za cywilne i wojskowe misje poszukiwawczo-ratownicze.

Ponadto może służyć jako opłacalna platforma do szkolenia pilotów myśliwców w zakresie umiejętności potrzebnych do tankowania powietrze-powietrze. „Zestaw tankowca C295 może ułatwić szkolenie pilotów myśliwców do misji związanych z tankowaniem, a nawet do usług AAR na zasadzie dzierżawy na godziny za ułamek kosztów cięższych samolotów” - wyjaśnił Luis Díaz-Miguel, Taktyczny Kierownik marketingu Airlifters.

Kapitan Gabiña, pilot hiszpańskich sił powietrznych zaangażowany w testy tankowania w powietrzu, przyznał wysokie noty C295 w nowej roli tankowca. „Stopień trudności testu w locie jest zawsze wysoki, ponieważ wiąże się z wykonywaniem manewrów, których nikt wcześniej nie robił. Należy zauważyć, że ze względu na pozytywne zachowanie samolotu operacja była dobra i prosta ”- powiedział.

Źródło informacji: Airbus