Jeżeli oglądając Top Gun, marzyłeś by choć raz poczuć się jak pilot myśliwca, czas przestać marzyć. Polski odrzutowy samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra bis D czeka na Ciebie!

Niebanalny prezent dla Ciebie lub kogoś bliskiego. Dzień z życia pilota wojskowego samolotu odrzutowego TS-11 Iskra.

Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła (www.bialoczerwoneskrzydla.org / fbsc.pl) nie przestaje zaskakiwać swoją wizją i co warte podkreślenia – konsekwencją realizacji celów! Samoloty takie jak TS-11 Iskra, AN2, czy PLZ 101 Gawron zyskują dzięki nim nowe życie, a razem grupą 3AT3 Formation Flying Team można podziwiać je podczas wielu pokazów lotniczych. Dzięki zaangażowaniu FBCS polska myśl techniczna cały czas jest promowana nie tylko w Polsce, lecz w całej Europie. Loty zapoznawcze FBCS.pl

Więcej…

Airbus dostarcza pierwszy A330 MRTT dla wielonarodowej jednostki NATO

Airbus oficjalnie dostarczył pierwszy z ośmiu samolotów Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT), który przekazał wielonarodowej jednostce MRTT NATO (MMF) po ceremonii w Airbus Getafe w Hiszpanii. Formalna akceptacja pierwszej maszyny stanowi historyczny moment na drodze do rozpoczęcia działalności operacyjnej przez jednostkę lotniczą sformowaną przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Samolot odleci jutro do głównej bazy MFF w holenderskim Eindhoven. Flota MMF będzie także działać z drugiego lotniska – wysuniętej bazy w niemieckiej Kolonii.

Dirk Hoke, dyrektor generalny Airbus Defence and Space, powiedział: „Program NATO MMF doskonale reprezentuje przyszłość współpracy obronnej i pokazuje prawdziwy sukces koncepcji łączenia i udostępniania. Jako zaufany partner sił zbrojnych Airbus jest niezmiernie dumny z faktu, że jego A330 MRTT jest na czele i jest gotowy zapewnić decydujące zdolności i interoperacyjność dla państw partnerskich NATO. ”

Peter Dohmen, Dyrektor Generalny Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA), powiedział: „Program MMF jest doskonałym przykładem doskonałej współpracy między państwami, UE i NATO oraz silnej współpracy między OCCAR i NSPA. Ta wyjątkowa, najnowocześniejsza funkcja umożliwi naszym uczestniczącym państwom wykonywanie szerokiego zakresu operacji w wielu domenach. Dziękujemy narodom za ich stałe zaufanie do NSPA jako zarządcy systemu i życzymy sukcesów w przyszłych misjach. ”

Matteo Bisceglia, dyrektor Organizacji ds. Wspólnej Współpracy Uzbrojeniowej (OCCAR), powiedział: „Dostawa pierwszych samolotów MMF stanowi kluczowy punkt w realizacji umowy przejęcia MMF ADS zarządzanej przez OCCAR. OCCAR jest dumny, że dostarczył ten samolot do klienta na czas, bez żadnych problemów w zakresie wydajności lub kosztów. Kluczowymi punktami tego sukcesu są zaufanie państw MMF do zdolności NSPA i OCCAR do skutecznego zarządzania programem, doskonała współpraca z UE oraz chęć odniesienia sukcesu przez doświadczony zespół MMF. ”

Program MMF jest finansowany przez sześć państw, które będą miały wyłączne prawo do obsługi samolotów będących własnością NATO w ramach umowy o połączeniu. Samolot zostanie skonfigurowany do tankowania podczas lotu, transportu pasażerów i ładunku oraz operacji ewakuacji medycznej.

Europejska Agencja Obrony (EDA) zainicjowała program FRP w 2012 r. OCCAR zarządza fazą akwizycji FRP i pierwszymi dwoma latami początkowej obsługi technicznej jako agent wykonujący umowy w imieniu NSPA. Po fazie przejęcia NSPA będzie odpowiedzialna za pełne zarządzanie cyklem życia floty.

A330 MRTT łączy zaawansowaną technologię cysterny nowej generacji z doświadczeniem operacyjnym zarejestrowanym podczas ponad 200 000 godzin lotu. 

Samoloty A330 MRTT mogą tankować statki powietrzne wielu państw i zapewniają prawdziwą wielozadaniowość, co udowodniły podczas ostatnich misji medycznych MEDEVAC i strategicznych zadań transportowych związanych z pandemią COVID-19.

Powyższe zdjęcie pokazuje pierwszego A330 MRTT startującego podczas lotu wykonanego w Getafe w Hiszpanii.

Źródło informacji: Airbus