SH-2G w PKW Pułaski

SH-2G w PKW Pułaski

Wczoraj z lotniska Oksywie wystartował śmigłowiec pokładowy SH-2G, kierując się na fregatę rakietową ORP Gen. Kazimierz Pułaski. Tym samym, komponent lotniczy fregaty rozpoczął czwartą w historii misję w ramach Sił Odpowiedzi NATO.

Wczoraj z lotniska Oksywie wystartował śmigłowiec pokładowy SH-2G, kierując się na fregatę rakietową ORP Gen. Kazimierz Pułaski. Tym samym, komponent lotniczy fregaty rozpoczął czwartą w historii misję w ramach Sił Odpowiedzi NATO.

Wczoraj, 29 stycznia, kilka minut po 14.00 z macierzystego lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach poderwał się śmigłowiec pokładowy Kaman SH-2G Super Seasprite. Po starcie załoga obrała kurs na idącą morzem fregatę rakietową ORP Gen. Kazimierz Pułaski, która z początkiem roku trafiła w skład Sił Odpowiedzi NATO. Wczorajszym rankiem okręt opuścił port w Gdyni-Oksywiu, tworząc Polski Kontyngent Wojskowy (PKW Pułaski 2019). Na początku lutego ORP Pułaski wraz z operującym z jego pokładu śmigłowcem SH-2G dołączy do Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1. SNMG1 (Standing NATO Maritime Group 1), działającego w rejonie akwenu Morza Bałtyckiego. Komponent lotniczy fregaty wraz ze śmigłowcem tworzą piloci, nawigatorzy-operatorzy systemów poszukiwawczo-uderzeniowych oraz specjaliści służby inżynieryjno-lotniczej zabezpieczający wykonywanie obsług bieżących, napraw oraz operacji startów i lądowań na pokładzie okrętu. Większa część personelu lotniczego zaokrętowała się na ORP Gen. Kazimierz Pułaski godzinach porannych. Dowódcą komponentu lotniczego fregaty jest kmdr ppor. pil. Sebastian Bąbel.

Załogę śmigłowca odlatującego na okręt pożegnali: Dowódca Brygady kmdr pil. Jarosław Czerwonko i szef szkolenia BLMW kmdr por. pil. Bartłomiej Lipiński. W godzinach porannych Dowódca BLMW uczestniczył w ceremonii pożegnania PKW Pułaski w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu. 

Rejs ORP Generał Kazimierz Pułaski w stałym zespole potrwa pięć miesięcy, podczas których załogi SH-2G gotowe będą wykonywać wszystkie zadania dedykowane dla śmigłowca pokładowego; poszukiwanie i niszczenie okrętów podwodnych, prowadzenie rozpoznania celów nawodnych, poszukiwania i ratowania życia (SAR), a także zaopatrywania własnych jednostek pływających. Po powrocie do macierzystego portu fregata wraz ze śmigłowcem, do końca roku, pozostanie w gotowości do użycia w ramach SNMG-1.

* * *

Stałe zespoły okrętów NATO stanowią obecnie część Sił Odpowiedzi NATO. Pierwszy zespół okrętów pod nazwą STANAVFORLANT (Standing Naval Force Atlantic Stały Zespół Sił Morskich na Atlantyku powstał w 1968 roku. Pięć lat później utworzono zespół przeciwminowy STANAVFORCHAN. W późniejszych latach utworzono odpowiedniki tych zespołów, których domeną działania miało być Morze Śródziemne.

Po utworzeniu w 2002 roku Sił Odpowiedzi NATO (NRF) nazwy zespołów zmieniono na Standing NATO Maritime (SNMG-1 i 2) oraz Standing NATO Mine Counter Measures (SNMCM-1 i 2). Zespoły te należą do najbardziej efektywnych elementów tzw. sił odpowiedzi - nie potrzebują budowy osobnej bazy logistycznej, przenoszą silne i zróżnicowane uzbrojenie, mogą prowadzić akcje embarga, kontroli żeglugi, osłony jednostek z dostawami humanitarnymi, ewakuować zagrożoną ludność. Mogą również stanowić bazę dla jednostek specjalnych czy piechoty morskiej wykonującej zadania w głębi lądu. Ich zadaniem jest również demonstrowanie solidarności członków sojuszu oraz realizacja jednego z najważniejszych zadań obronnych – zapewnienie bezpieczeństwa strategicznych morskich szlaków komunikacyjnych.

Źródło informacji i zdjęć: Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej