"Zmiana warty" na Sycylii

Samolot patrolowo - rozpoznawczy M28B 1R Bryza o numerze 1017 przed wylotem do Sigonelli, w lutym 2018 roku, na lotnisku 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach Foto: kmdr ppor. Marcin Braszak

W ubiegłym tygodniu po raz kolejny nastąpiła wymiana samolotów działających z bazy NATO Sigonella na Sycylii, w ramach misji Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU Sophia.

W ubiegłym tygodniu po raz kolejny nastąpiła wymiana samolotów działających z bazy NATO Sigonella na Sycylii, w ramach misji Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU Sophia.

Na zdjęciu: Samolot patrolowo - rozpoznawczy M28B 1R Bryza o numerze 1017 przed wylotem do Sigonelli, w lutym 2018 roku, na lotnisku 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach
Foto: kmdr ppor. Marcin Braszak

15 stycznia 2019 roku po raz trzeci, na teatrze działań PKW Sophia znalazł się samolot M28B 1R Bryza z numerem 1017, zwany "Białą Damą". Zmienił tam samolot z numerem 1008, który pełnił misję z bazy Sigonella od początku października ubiegłego roku i powrócił do macierzystej, 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach w piątek, 18 stycznia. Bryza 1017 działała w ramach kontyngentu od momentu jego inauguracji na Sycylii tj. od lutego 2018 roku. Ze względu na stosunkowo dużą odległość do pokonania, przebazowanie zwykle odbywa się wieloetapowo. Pierwszy lot do Sigonelli Bryza o numerze 1017 rozpoczęła 14 lutego 2018 roku. Po lądowaniu w Krakowie załoga wyruszyła w dalszy lot kolejnego dnia, realizując międzylądowania w Zagrzebiu oraz w jednej z baz na południu Włoch. Miesiąc później, 15 marca 2018 roku, w godzinach porannych, samolot M28B 1R o numerze 1017 wykonał pierwszą misję rozpoznawczą w ramach PKW UE SOPHIA, nad Morzem Śródziemnym. 26 marca 2018 roku w Sigonelli wylądował samolot M28B 1R o numerze bocznym 1008, który zastąpił "Białą Damę" na teatrze działań. Trzy dni później samolot 1017 powrócił do Siemirowic. W trakcie misji dostrzeżono potrzebę doposażenia działających w ramach PKW samolotów, poprzez dodanie systemu łączności satelitarnej SATCOM, dodatkowych radiostacji dla nawigatorów i systemu automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Jako pierwszy do wykonawcy doposażenia, PZL Mielec, dotarł po przylocie do kraju, samolot 1017, który po modernizacji ponownie został przebazowany do Sigonelli i od 26 czerwca 2018 rozpoczął wykonywanie zadań w ramach PKW EU Sophia. Dwa dni później do kraju, celem modernizacji analogicznej do tej przeprowadzonej na samolocie 1017, powrócił samolot 1008. Ponowna wymiana samolotów miała miejsce w październiku 2018 roku. 2 października, po wykonaniu niezbędnych modernizacji, samolot M28B 1R o numerze bocznym 1008 przebazowano do Bazy Lotniczej Sigonella, a dwa dni później do Siemirowic powrócił samolot 1017. 17 października załoga lotnicza PKW EU Sophia wykonała samolotem M28B 1R o numerze bocznym 1008 setny lot, a 6 listopada, zrealizowano najdłuższą misję w ramach PKW, spędzając łącznie w powietrzu 8 godzin i 17 minut. 7 grudnia Zespół Lotniczy PKW EU Sophia osiągnął nalot 500 godzin spędzonych nad Morzem Śródziemnym.

* * *


Misja Unii Europejskiej została ustanowiona w maju 2015 roku, w celu rozbijania przemytu migrantów i handlu ludźmi w centralnej części Morza Śródziemnego. We wrześniu 2015 roku, dwa miesiące po oficjalnym rozpoczęciu, otrzymała nazwę "Sophia". W lipcu 2017 roku Rada UE przedłużyła mandat operacji EUNAVFOR MED SOPHIA do 31 grudnia 2018 roku, a następnie do 31 marca 2018 roku. Polski Kontyngent Wojskowy EU SOPHIA, sformowany przez BLMW, liczy 100 żołnierzy. W skład kontyngentu wchodzą także żołnierze z: Komponentu Wojsk Specjalnych, 10. Brygady Logistycznej, 9. Brygady Wsparcia Dowodzenia, 3. Flotylli Okrętów, Żandarmerii Wojskowej i 6. Ośrodka Radioelektronicznego. Główne zadania PKW EU SOPHIA to działania zmierzające do ograniczenia nielegalnego przemytu ludzi i towarów do Europy oraz wspieranie morskich sił bezpieczeństwa Libii w szkoleniu i realizacji działań na rzecz ograniczenia nielegalnej imigracji.

Źródło informacji i zdjęć: Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej