Sebastian Kawa poraz czwarty mistrzem świata w wyścigach szybowcowych!

Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) we wspaniałym stylu wywalczył czwarty tytuł mistrza świata w wyścigach szybowcowych. Poprzednie tytuły zdobył podczas pierwszych trzech edycji mistrzostw - we Francji (2005), Nowej Zelandii (2007) i Chile (2010).

Żaden inny pilot na świecie nie posiada więcej niż jeden tytuł Mistrza Świata w Wyścigach Szybowcowych. Nasz zawodnik w ciągu roku zdobył czwarty złoty medal podczas najważniejszych mistrzostw. W styczniu 2017 wywalczył złoty medal podczas 34 Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 15 metrowej w Australii, sukces powtórzył w lipcu 2017 podczas 2 Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 13,5 metrowej na Węgrzech a w sierpniu 2017 stanął na najwyższym podium 19 Szybowcowych Mistrzostw Europy w klasie Wielomiejscowej 20 metrowej w załodze z Christophem Matkowskim. Ta niesamowita, złota passa pozwoli umocnić się naszemu zawodnikowi na prowadzeniu w światowym rankingu szybowcowym FAI, gdzie jest notowanych 5693 pilotów z 40 krajów całego świata.

Sebastian latał bardzo równo podczas sześciu rozegranych konkurencji. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej objął po czwartej konkurencji i utrzymał do ostatniego dnia. Latał na aeroklubowym szybowcu JS 1c-evo.

Nasz drugi zawodnik Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski) zakończył mistrzostwa na 13 miejscu w klasyfikacji generalnej wśród 19 najlepszych na świecie pilotów w wyścigach szybowcowych. Latał na aeroklubowym szybowcu ASG 29.

Klasyfikacja Końcowa mistrzostw:
1. Sebastian Kawa JS 1C evo POL 44 pkt
2. Sebastian Nagel Ventus 3T GER 42 pkt
3. Mario KIESSLING Ventus 3T GER 38 pkt
4. Werner Amann ASG 29 SUI 27 pkt
5. Bostian Pristavec JS 1C evo SLO 20 pkt
6. Didier Hauss Ventus 2cxa FRA 19 pkt
7. Rene Vidal Ventus 3T CHI 17 pkt
8. Thomas Gostner Ventus 3T ITA 15 pkt
13.Łukasz Wójcik ASG 29 POL 6 pkt

*  *  *


Informacje dodatkowe:

Polska ekipa

Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) - Najbardziej utytułowany polski zawodnik. Na swoim koncie posiada 13 indywidualnych tytułów Mistrza Świata, 2 srebrne i 2 brązowe medale Mistrzostw świata, 2 złote i brązowy medal światowych Igrzysk Lotniczych oraz 7 indywidualnych tytułów Mistrza Europy. Startował w siedmiu dotychczasowych finałach MŚwWS. Wygrał trzy pierwsze edycje mistrzostw i ostatnią w Chile w 2018 roku. Zdobył również srebrny i brązowy medal. Zajmuje pierwsze miejsce w światowym rankingu pilotów szybowcowych. Wielokrotny medalista mistrzostw Polski. Rekordzista Polski i świata. Jest aktualnym Mistrzem świata (2017) w klasie 15 i 13,5 metrowej oraz Mistrzem Europy w klasie Wielomiejscowej 20 metrowej (2017). Od wielu lat utrzymuje się w bardzo wysokiej formie zawodniczej. Jest zawodnikiem bardzo wszechstronnym, ambitnym, wykazujący profesjonalne podejściem do swoich obowiązków. Posiada bardzo analityczny umysł oraz zdolność szybkiej adaptacji do zmiennych warunków zewnętrznych.

Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski) - Jeden z bardziej utalentowanych zawodników młodego pokolenia. Dwukrotny srebrny medalista mistrzostw Europy - 2009 rok w klasie 15 metrowej i 2013 rok w klasie standard, wicemistrz świata w klasie 18 metrowej (2012 rok) oraz drugi wicemistrz świata w klasie 18 metrowej (2014 rok). Indywidualny i zespołowy Mistrz Europy w klasie Otwartej (2015). Wielokrotny medalista mistrzostw Polski. Zawodnik o niespotykanej pogodzie ducha, wnoszący wiele spokoju i radości w grupie. Posiada zdolność do adaptacji w zmiennych warunkach zewnętrznych i umiejętność szybkiego dostosowywania do nowych sytuacji. Aktualnie zajmuje 12 miejsce w światowym rankingu pilotów szybowcowych .

Zawodnicy i sprzęt

Do mistrzostw zakwalifikowało się 20 najlepszych zawodników z 14 krajów. Cykl 10 zawodów kwalifikacyjnych rozgrywanych na wszystkich kontynentach trwał od grudnia 2016 do sierpnia 2017. Ze względów bezpieczeństwa maksymalna liczba zawodników na zawodach nie może przekroczyć 20 pilotów. Prawie każdy z zawodników uczestniczących w finale ma na swoim koncie medale mistrzostw świata i Europy. Mistrzostwa rozgrywane są w klasie 18 metrowej, w której jedynym ograniczeniem jest rozpiętość skrzydeł (odległość od lewej do prawej końcówki skrzydeł) nie mogąca przekroczyć długości 18 metrów.

Podstawowe zasady

Konkurencje były rozgrywane przez 8 dni. W ciągu jednego dnia rozgrywana jest jedna konkurencja. Zwycięzcą konkurencji jest pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. Wynik zawodnika jest wyrażony w godzinach, minutach i sekundach. Zwycięzca dnia otrzymuje 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej, aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 punkt. Czasami organizator wyznacza dodatkowe premie za osiągnięcie punktu zwrotnego w pierwszej kolejności. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymują punktów. Mistrzem Świata zostaje pilot, którego suma punktów zdobytych w poszczególnych konkurencjach finałowych była najwyższa.

Konkurencje

Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km, a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Największe osiągane prędkości chwilowe z jaką lecą szybowce dochodzą nawet do 300 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego - "Regatta Start") zwykle 40-60 minut po starcie ziemnym ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze jest zwycięzcą konkurencji.

Żródło: Aeroklub Polski