Jeżeli oglądając Top Gun, marzyłeś by choć raz poczuć się jak pilot myśliwca, czas przestać marzyć. Polski odrzutowy samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra bis D czeka na Ciebie!

Niebanalny prezent dla Ciebie lub kogoś bliskiego. Dzień z życia pilota wojskowego samolotu odrzutowego TS-11 Iskra.

Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła (www.bialoczerwoneskrzydla.org / fbsc.pl) nie przestaje zaskakiwać swoją wizją i co warte podkreślenia – konsekwencją realizacji celów! Samoloty takie jak TS-11 Iskra, AN2, czy PLZ 101 Gawron zyskują dzięki nim nowe życie, a razem grupą 3AT3 Formation Flying Team można podziwiać je podczas wielu pokazów lotniczych. Dzięki zaangażowaniu FBCS polska myśl techniczna cały czas jest promowana nie tylko w Polsce, lecz w całej Europie. Loty zapoznawcze FBCS.pl

Więcej…

Embraer od 10 lat na oponach MICHELIN Air X

Firma Michelin już od 10 lat dostarcza opony radialne do samolotów Embraer. Ostatnim modelem, który otrzymał ogumienie francuskiej marki, jest Embraer E170 wyposażony w opony MICHELIN Air X M19602 z opatentowaną technologią NZG (Near Zero Growth). Samoloty Embraer E170 są wykorzystywane komercyjnie od 2004 roku, a pierwszym przewoźnikiem, który wprowadził je do swojej floty, były Polskie Linie Lotnicze LOT.

Początkowo te pasażerskie odrzutowce średniego zasięgu posiadały na swoim oryginalnym wyposażeniu opony diagonalne, jednak w 2010 r. Embraer zdecydował o przejściu na ogumienie radialne. Pierwszym dostawcą tego typu opon była właśnie firma Michelin ze swoim modelem MICHELIN Air X M19601.

Od tego momentu zespoły inżynierów Michelin i Embraera rozpoczęły ścisłą współpracę nad rozwojem technologicznym, w szczególności nad zwiększeniem odporności ogumienia na przeciążenia będące efektem drań shimmy powstających głównie w przednim zawieszeniu pojazdu. Najnowsze opony MICHELIN Air X M19602 homologowane do samolotów Embraer 170 testowano podczas lądowań z prędkością do 190 węzłów (352 km/h).

Zastosowana technologia NZG (Near Zero Growth) zwiększa trwałość opon i ich odporność na uszkodzenia, a w efekcie dzięki zastosowaniu ultrawytrzymałego kordu kompozytowego wykonanego z nylonu oraz włókien aramidowych wydłuża żywotność opony. Przekłada się to na zmniejszenie kosztów operacyjnych w porównaniu ze stosowaniem standardowego ogumienia radialnego. Nowa opona MICHELIN Air X z technologią NZG pozwala bowiem na wykonanie większej (do 30 proc.) liczby lądowań, zmniejszenie zużycia paliwa oraz oferuje wyższą odporność na uszkodzenia. W efekcie zmniejsza się również emisja CO2, co pozytywnie wpływa na środowisko naturalne.

Grupa Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Firma produkuje, sprzedaje i promuje produkty, usługi oraz serwisy w dziedzinie mobilności. Michelin to producent opon do samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu rolniczego i budowlanego, samolotów, motocykli i rowerów, a także przewodników, map, atlasów i usług digitalowych (ViaMichelin.com). Siedzibą Grupy jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma zatrudnia na świecie ponad 125 tys. osób i jest obecna w 170 krajach. Michelin ma 67 zakładów produkcyjnych, które w 2018 r. łącznie wyprodukowały około 190 mln opon. W Polsce Grupa Michelin ma fabrykę opon w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie. www.michelin.pl

źródło informacji: Michelin Polska