Jeżeli oglądając Top Gun, marzyłeś by choć raz poczuć się jak pilot myśliwca, czas przestać marzyć. Polski odrzutowy samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra bis D czeka na Ciebie!

Niebanalny prezent dla Ciebie lub kogoś bliskiego. Dzień z życia pilota wojskowego samolotu odrzutowego TS-11 Iskra.

Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła (www.bialoczerwoneskrzydla.org / fbsc.pl) nie przestaje zaskakiwać swoją wizją i co warte podkreślenia – konsekwencją realizacji celów! Samoloty takie jak TS-11 Iskra, AN2, czy PLZ 101 Gawron zyskują dzięki nim nowe życie, a razem grupą 3AT3 Formation Flying Team można podziwiać je podczas wielu pokazów lotniczych. Dzięki zaangażowaniu FBCS polska myśl techniczna cały czas jest promowana nie tylko w Polsce, lecz w całej Europie. Loty zapoznawcze FBCS.pl

Więcej…

Leonardo: 50 rocznica pierwszego lotu śmigłowca A109

       Rzym, sierpień 2021 r. – Leonardo obchodzi 50-lecie swojego śmigłowca A109, kultowego produktu, który był przełomowy w historii firmy. Ten typ maszyny pozwolił Włochom stać się jednym z niewielu krajów świata mających producenta oryginalnego sprzętu zdolnego do samodzielnego projektowania, rozwoju i produkcji śmigłowców, które odniosły wielki sukces zarówno na rynkach krajowych, jak i eksportowych.

Najlepsza w swojej klasie wydajność i szybkość, świetna konstrukcja zapewniająca doskonałą aerodynamikę, ponadto nowoczesna, zaprojektowana i opracowana oraz produkowana przez firmę główna przekładnia, a także wszechstronność misji i wysoki poziom dostosowania – to cechy, które przyniosły firmie Leonardo wyróżniające się  zdolności, a także odegrały znaczącą rolę w powiększającej się w kolejnych dziesięcioleciach gamie śmigłowców wielozadaniowych oraz podwójnego zastosowania, a wszystko zaczęło się od dziewiczego lotu maszyny Augusta A109 w dniu 4 sierpnia 1971 roku.

Wniosek o powołanie projektu skierowany został przez projektanta Bruno Lovera do ówczesnego kierownictwa wyższego szczebla, a prototyp A109 po raz pierwszy wzbił się w powietrze mając za sterami pilota Ottorino Lancię latem 1971 roku. W nowym modelu zastosowano czterołopatowy wirnik główny z przegubami, półsztywny dwułopatowy wirnik tylny i wysuwane podwozie, zapewniające wyjątkową jakość obsługi i doskonałą ogólną charakterystykę lotu. 2,4-tonowy, 8-miejscowy typ śmigłowca został certyfikowany we Włoszech i USA cztery lata później i wszedł na rynek w 1976 roku. Nowy model pozwolił również firmie wejść na wysoce konkurencyjny rynek amerykański, także dzięki utworzeniu centrum logistycznego w Filadelfii, które w kolejnych dekadach miało stać się miejscem przemysłowej obecności Leonarda w USA w zakresie produkcji, wsparcia i usług szkoleniowych w zakresie śmigłowców.

Od połowy lat 70., ten początkowy sukces doprowadził do ciągłej i zwiększającej się obecności firmy w wymagającym segmencie rynku lekkich śmigłowców dwusilnikowych na skalę globalną z wieloma wersjami i nowo certyfikowanymi typami maszyn dla najszerszego wachlarza zastosowań cywilnych, publicznych i wojskowych. Nowe modele klasy 3-tonowej to popularne maszyny Power i Grand, a także nowsze modele GrandNew i Trekker, nie wspominając o bardziej dostosowanych wariantach wojskowych i rządowych, takich jak LUH i Nexus. W najnowszych konstrukcjach koncern Leonardo wprowadził nowoczesną cyfrową awionikę, przestronne kabiny, zwiększoną dynamikę, nowe silniki i wszystkie główne opcje podwozia, osiągając łączną liczbę ponad 1 600 lekkich śmigłowców dwusilnikowych sprzedanych w ciągu 50 lat klientom w ponad 50 krajach na wszystkich kontynentach, do działania w każdych warunkach pogodowych/środowiskowych, nad lądem i morzem.


Źródło informacji: Leonardo